|
Rozvod a jeho vliv na dítě
VOŘÍŠKOVÁ, Barbora
Práce se zabývá rozvodem a jeho vlivem na děti. Teoretická část vymezuje základní pojmy. Popisuje základní funkce rodiny a její význam pro dítě, a jsou zde představeny příčiny a druhy rozvodů. Dále teoretická část popisuje dopady rozvodu na dítě, zaměřuje se na emoce, chování a reakce v různém věku dítěte. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu. Výzkum byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pěti dospělými respondenty, kteří v dětství zažili rozvod rodičů. Cílem práce je zjistit, zda se po rozvodu mění vztah mezi dítětem a rodičem, jak pohlížejí respondenti na rozvod s odstupem času a jaký je nejčastější dopad rozvodu na dítě.
|
|
Podpora rodin v krizové situaci rozvodu či rozchodu
NĚMEČKOVÁ, Klaudie
Rodina ve společenské kontextu plní určité funkce. Pokud však nastane rozpad rodiny rozvodem či rozchodem, pro rodiče, děti ale i širší rodinu to ve většině případů znamená velkou změnu a jiné uspořádání budoucnosti. V polovině rozvodů v České republice přihlíží rozpadu rodiny nezletilé děti, kteří jsou přímo či nepřímo zapojeni do krizové situace rozvodu či rozchodu svých rodičů. Diplomová práce na téma Podpora rodin v krizové situaci rozvodu či rozchodu pojednává o procesu rozvodu v kontextu legislativní vymezení, jako je i role soudu v procesu rozvodu či postavení dítěte v soudním řízením. Dále se teoretická část práce zaobírá dopady rozpadu rodin, tedy tím, co by měli rodiče vědět, že s rozvodem či rozchodem souvisí. Vymezení standartního postupu a interdisciplinární spolupráce při rozvodu či rozchodu seznamuje s jejich rozdíly, specifiky práce a postavení jednotlivých odborníků, kteří intervenují rodiny v této situaci. Poslední část se zaměřuje na vliv COVID-19 na rozpad rodiny. Tato práce si klade hned několik cílů. Stěžejním cílem je poskytnout ucelené informace o rozvodu či rozchodu rodin a odbornících, na které se mohou nejen rodiče obrátit. Dalšími cíli je zjistit, jak jsou rodiče v období rozvodu či rozchodu spokojeni s podporou a pomocí intervenujících odborných organizací či institucí. Posledními cíli je zjistit jak odborníci z odborných organizací či institucí pracují s rodinami v tomto období a jaké nástroje využívají k dohodě rodičů, dále najít důkazy založené na praxi, které mohou být využity při práci s rodinami. Výzkum byl realizován kvalitativním šetřením, k analýze výsledků bylo použito otevřené kódování a dále byla data zpracována v softwarovém programu ATLAS.ti, ve kterém byly vytvořeny grafické výstupy. Analýzou a interpretací získaných dat bylo zjištěno, jaké potřeby mají rodiče v období rozvodu či rozchodu, dále že intervenující organizace předávají rodinám potřebnou podporu, kterou rodiny hodnotí za velmi důležitou. Jsou však oblasti podpory, které rodiče vnímají za nedostatečné či absentující. Práce s rodinami se liší dle kompetencí odborníků, avšak řada z nich využívá při práci s klienty i jiné nástroje podpory vedoucí k dohodě rodičů. Výsledky také poukazují na nejednotnost práce odborníků, zapojení duplikátních organizací a nedostatečnou kontinuitu podpory. Tato práce by mohla být přínosem pro rodiče, pro své ucelené informace a vymezení kompetencí jednotlivých odborníků. Dále by práce mohla být přínosem pro odborníky, kteří mohou využít výpovědi rodin ve své klientské praxi.
|
|
Životní kontext žáka rozvedených rodičů
REITINGEROVÁ, Nikola
Diplomová práce Životní kontext žáka rozvedených rodičů si klade za cíl popsat a zjistit, jak moc ovlivňuje rozvod rodičů jejich děti a případně životní dráhu těchto jedinců. Teoretická část se zaměřuje především na vymezení základních pojmů, jako je rodina, manželství, rozvod a jeho příčiny. V následné části se zaměřím na porozvodovou péči o děti a na reakce dětí na rozvod. Praktická část je zaměřena na kvantitativní i kvalitativní výzkum. Kvantitativní výzkum je proveden metodou dotazníkového šetření a kvalitativní výzkum je proveden metodou hloubkového rozhovoru. Účastníky obou výzkumů se stali žáci, kteří navštěvují druhý stupeň základní školy. Cílem této části je pomocí kombinace dotazníkového šetření a rozhovorů zjistit, jak rozvod ovlivnil tyto žáky.
|
|
Žáci z rozvedených rodin
ZUNTOVÁ, Tereza
V diplomové práci nás budou zajímat hlavně dopady rozvodu rodičů na psychiku dětí a jejich budoucí život. Součástí práce je literární rešerše, která je zaměřena na témata rodiny, rozvodu a následných dopadů rozvodu na dítě. Stejně tak je koncipovaná celá teoretická část. Na téma rodiny nahlížíme mimo jiné i z kontextu historického vývoje, protože v něm spatřujeme významné souvislosti pro současnou dobu, kdy je rozvod rodin stále častější. Kromě historie rodiny se zabýváme také jejími funkcemi a uspořádáním. V oblasti rozvodu se zaměřujeme na charakteristiku jednotlivých druhů rozvodu. Zajímali jsme se také o nejčastější příčiny rozvodu. Velmi důležité nám připadalo zařadit kapitolu o porozvodové péči o dítě. Poslední kapitolou teoretické časti je kapitola zaměřená přímo na dopady rozvodu na dítě. Řešíme zde hlavně psychickou stránku osobnosti a postoje k životu. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, který je proveden metodou hloubkového rozhovoru. Účastníky výzkumu se stali žáci, kteří právě navštěvují druhý stupeň základní školy a dále ti, kterým se rodiče rozvedli, když druhý stupeň navštěvovali a nyní nahlíží na rozvod s odstupem času.
|
|
ROZVOD A JEHO DOPADY NA JEDNOTLIVÉ ČLENY PŮVODNÍ RODINY
GREŠLOVÁ, Lada
Tato práce se zabývá problematikou prožívání rozvodu v rodině a tím jaké jsou její důsledky. Teoretická část je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly, popisuje rodinu a její základní funkce, dále popisuje manželství, možné příčiny rozvodu a dopady rozvodu na jednotlivé členy. Výzkumná část obsahuje polostrukturované rozhovory s jedinci, kteří si rozvod prožili. Pomocí rozhovorů jsem se snažila zjistit, jaké dopady na jedince rozvod měl, jaké byly jejich vztahy s rodinou, a zdali je tato událost ovlivnila do jejich dalšího života.
|
|
Krize současné rodiny - psychosociální aspekty
MIKULOVÁ, Radka
Dnešní manželství a partnerství jsou uzavírána s vědomím, že je lze snadno ukončit. Dávno zmizelo společenské stigma, jež bylo kdysi spojováno s rozvodem, soužití bez svatby je dnes společensky přijatelné, ba dokonce módní. Rozvod je často traumatická, velmi bolestná a dlouhodobé následky zanechávající událost pro všechny zúčastněné. O to více pro děti, které jen těžko chápou co se stalo. Ztráta pocitu jistoty je často doprovázena pocity viny a vlastního selhání. Děti se mohou domnívat, že ony zapříčinily rozchod rodičů. Důsledky stresu se projevují ještě dlouho po rozvodu. Cílem práce bylo zmapovat situaci dítěte v rozvedené rodině. Zjistit dopady rozvodu rodičů na budoucí vývoj dítěte. Zvolenou metodikou byla kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pro zmapování problematiky byl nejprve zvolen kvalitativní výzkum, ve kterém byla použita technika rozhovorů s dospělými dětmi, které prožily rozvod rodičů. Pro kvantitativní výzkum bylo použito dotazníkové šetření. Na středních a vysokých školách bylo rozdáno 260 dotazníků, které byly rozděleny na dvě části. První část byla zaměřena na názory týkající se manželství a druhá měla zmapovat situaci dětí, které prožily rozvod rodičů. Na dotazník odpovědělo 54 dětí z rozvedených a 179 dětí z nerozvedených manželství. Cílem kvalitativní části výzkumu bylo zmapovat problematiku rozvodu manželství z pohledu dnes již dospělých dětí. Cílem kvantitativní části výzkumu bylo zmapovat názory studentů SŠ a VŠ na manželství a rodinu. Dalším cílem kvantitativního výzkumu bylo zjistit, jak studenti SŠ a VŠ, kteří prožili rozvod rodičů, vnímají průběh a dopady rozvodu. Nebyl přímo prokázán negativní vliv rozvodu na dětský vývoj. Dotázaní respondenti nepovažují období po rozvodu manželství za tíživou životní situaci. Z výzkumu tedy vyplývá, že rozvod nebo rozchod nemusí být pro dítě vždy katastrofou. Hodně záleží také na osobnosti a odolnosti dítěte. Pokud rodiče dětem otevřeně řeknou, co se děje, dítě se snáze smíří se situací a začne si uvědomovat i světlé stránky.
|